Seneste nyheder

Åbningstider

Lørdag 10.00 - 17.00
Søndag 10.00 - 17.00

Priser

Entré kr.  50,-
Børn u. 12 år Gratis
Grupper kr.  40,-
(min. 10 personer)

 

 



Auto Galleriets sponsorer



Følg os på Facebook

Find Auto Galleriet på Facebook

Følg os på YouTube

youtube-logo

Betalingsservice tilmelding

Klik her for at tilmelde betaling af medlemskontingent til Betalingsservice

Drengedrømme på rad og række


Af Vagn Buch-Pedersen. Denne artikel og fotos er bragt med tilladelse fra Herning Bladet.

Der er gang i fødselsdagsfesterne hos Autogalleriet. Lørdag fejrede bilentusiasterne 50 året for to tyske sportsvogne, den ikoniske Porche 911 - for mange Porche-elskere den ’rigtige’ Porche - og den næsten lige så legendariske Mercedes-Benz 230 SL Pagode. I dagens anledning var der mulighed for at se en række smukt restaurerede og meget velholdte eksemplarer af de to biler, der for mange er indbegrebet af sportsvogne. Det var ligledes muligt at få et godt kig for eksempel på maskinrummet i begge biler, hvor Porche 911 er kendetegnet ved sin 6-cylindrede luftkølede motor.

pagode

Desuden var der mulighed for både at komme ud at køre og for at høre om de to biler. For eksempel har Porche 911 i modsætning til stort set alle andre sportsvogne et meget venligt design, med sine runde næsten feminine linier og store frøøjne som forlygter. Den har dermed ikke den agressive udstråling af muskler under hjelmen, som ellers kendetegner sportsvogne.

Morris fylder 100

Og på lørdag går det løs med endnu en fødselsdagsfest. Morris fylder 100 år, og fødselsdagen markeres på Autogalleriet Herning, hvor man blandt andet vil kunne se jordemoderbil nr. 1.000.000. En ægte millionær kan efter sigende identificeres på størrelsen af sine armbevægelser, whiskysjusser og cigarer, sit landsted og ikke mindst sit luksuriøse bilmærke. Oluf Søgaard i den midtjyske by Ans vil sikkert betakke sig for denne karakteristik, men han har noget, mange entusiaster misunder ham. Dog ikke en millionærbil, men en sjælden bil nummer 1 million.

Den samme vej

Den er blandt attraktionerne, når AutoGalleriet Herning lørdag 24. august markerer, at den britiske Morris-bilkoncern fylder 100 år. Oluf Søgaards sarte pink-farvede Morris Minor med hvide lædersæder er én ud af 350 sjældne biler. De blev fremstillet i England i december 1960, da den britiske Morris-bilkoncern rundede fremstillingen af Morris nummer én million.

Én af slagsen kom til Danmark.

Den enlige danske Morris Minor nr. 1 mio. er nu under restaurering i 74-årige Oluf Søgaards værksted i Ans i Midtjylland, og indtager scenen ved lørdagens træf i Herning. Sjældenheden er ikke færdig endnu. Men det er tæt på, siger bilens ejer. Han vurderer, at to ledningsholdere i motorrummet skal vende samme vej, men overvejer hvilken vej. Det løser sig hurtigt, og er et bevis for den minutiøse omhu, hvormed han bringer den gamle Morris tilbage til live. Groft sagt burde han nu også have lært det, for han har syslet med Morris i en menneskealder, er kendt og anerkendt som nutidens vel nok største kender af Morris og indehaver af næsten en snes udgaver af ”Den Engelske Folkevogn”.

”Jeg er nok lidt af en Morris-nørd”

De klassiske biler står på rad og række i hans værkstedshal, dækket af et fint støvlag og omgivet af reservedele. Men det er ikke den væsentligste. Nok så vigtigt er det, at alle modellerne er der, lige fra de første til de seneste - og blandt dem mange specialudgaver. Hver af dem repræsenterer en skat af originale dele og kommende istandsættelsesprojekter. -Jeg kan stort set istandsætte dem alle ved brug af mine originale reservedele, siger Oluf Søgaard, der har hjulpet masser af entusiaster med den reservedel, de lige har stået og manglet. Den landskendte entusiast betegner sig om ”lidt af en Morris-nørd”, og er da også kendt for ikke at gå på akkord. Hverken når de karakteristiske hvide lædersæder skal tilbage i hans Morris 1.000.000. Eller når en sjælden danskbygget Morris DOMI Van fra 1953 skal bringes tilbage til fordums stand.

Noget for enhver smag

En gruppe jyske Morris entusiaster står bag det kommende træf lørdag 24. august med afsæt i de righoldige erfaringer, som er skabt på AutoGalleriet med den slags aktiviteter. Hertil tilsætter de egne specialiteter. -Vi er i Morris-kredse temmelig sociale, erklærer Helle Nielsen, der sammen med hele holdet er klar til at trække i tidstypisk sommertøj. Men også parat til at tilbyde gratis rundstykker til de første, der møder om morgenen parat til et daglangt program. Dagen igennem vil der være lejlighed til at nyde synet af alle mulige og umulige Morris-biler. Lige fra den berømte Morris Minor, jordemor-bilen Morris 1000, samt Oxford, Mini og Mascot til velkendte fætre og kusiner af mærker og modeller som de berømte MG (Morris Garages) sportsvogne og bilmærkerne Wolseley og Riley samt Nuffield traktorer og tidlige Morris-cykler.
-En fødselsdag er altid en festlig begivenhed. Vi håber at se rigtig mange fødselsdagsgæster til træf, udstilling, reservedelssalg, stumpe- og bagagerumsmarked, foredrag om Morris og importfirmaet DOMI og socialt samvær om grillen, siger Helle og Peder Nielsen fra arrangørgruppen.

morris tre kløver
I spidsen for Morris-fødselsdagen står trekløveret Ida Olesen, Sunds, Helle Nielsen, Herning, og Rosa Jensen, Haderup.

Fakta:

Morris 1913-1984. britisk bilproducent, startet af William Richard Morris, senere Lord Nuffield. Blev gennem årene sammensluttet med andre organisationer, blandt andet den gamle konkurrent Austin, til British Motor Corporation, og i 1968 med British Leyland Motor Corporation. Navnet Morris ejes nu af kinesiske Nanjing Automobile Corporation.

Første Morris Minor blev bygget i 1948 og den personvogn af typen udgik i 1970. Med varianter blev ca. 1,6 mio. bygget. DOMI (Dansk Oversøisk Motor Industri) var dansk importør af mere end 25.000 person- og varevogne med Morris som mest solgte bilmærke med 15.000 biler i 1968.