Seneste nyheder

Åbningstider

Lørdag 10.00 - 17.00
Søndag 10.00 - 17.00

Priser

Entré kr.  50,-
Børn u. 12 år Gratis
Grupper kr.  40,-
(min. 10 personer)

 

 



Auto Galleriets sponsorer



Følg os på Facebook

Find Auto Galleriet på Facebook

Følg os på YouTube

youtube-logo

Betalingsservice tilmelding

Klik her for at tilmelde betaling af medlemskontingent til Betalingsservice

To gange 50 års træf i Herning
Mercedes Pagode og Porsche 911 fejres på Autogalleriet Herning


Af Gorm Albrechtsen

Når Autogalleriet Herning inviterer til træf lørdag 17. august med fokus på to fantastiske bilmodeller er det en enestående lejlighed til at hylde to 50 års jubilarer på hjul, og for at møde entusiastiske ejere af de ikoniske bilmærker Porsche 911 og Mercedes-Benz Pagode.

De to bilmærker har med en bred vifte og en farverig palet af modeller for længst indskrevet sig i den motorhistoriske billedbog, og entusiasterne kan fortællingerne om og med de elegante biler på fingrene. Der bliver rig lejlighed til i løbet af træfdagen i august at genopfriske disse historier, men også til at stifte bekendtskab med de ofte lige så spændende historier bag historien. Her er to af dem:

Han nænner ikke at køre race i sin racer-Porsche

Jørgen Madsen, 53-år, og indehaver af et firma i vestjyske Spjald med sandblæsning som speciale, er den lykkelige ejer af en Porsche 911 Carrera RS fra 1973 – og han er stadig lige så begejstret, som da han erhvervede den tyske fartmaskine som 20-årig. Porschen kom fra Tyskland, blev købt i Danmark, restaureret i 1987, og har ”ikke været rørt siden”, som Jørgen Madsen udtrykker det.

Kærligheden til bilen er usvækket, og så stærk, at han ikke nænner at køre race i en bil, der faktisk er nedkommet direkte fra racerbanerne. Selv om den har 210 heste ude under motorhjelmen bag dem karakteristiske anderumpe, og accelerationstiden med boxermotoren på 2,7 ltr. er 5,8 sek. til 100, har han ikke is i maven til at fyre raketten af på motorbaner. Og selv om han har endnu en Porsche, model 996 Turbo, med op mod 700 heste, får han sin lyst til fart dækket ved at race rundt på go-kart banerne i en lynhurtig 125 ccm. KZ2 kart.

Sådan får man sin lyst til fart dækket trods ulyst til at få en klassisk, fuldblods Porsche klemt på en af motorbanerne.

Fakta om Porsche 911

Der er noget særligt over Porsche 911, der i år fylder 50år. Den er selve Porsches hjerte, og har været det siden premieren i Frankfurt i 1963. Få sportsvogne har haft en lige så glorværdig karriere som 911, der i et halvt århundrede har inspireret og begejstret fans over hele verden med sin unikke kombination af kompromisløse køreegenskaber og anvendelighed i hverdagen.

I dag er der fremstillet 820.000 eksemplarer af Porsche 911 dækkende syv generationer, og ingen anden sportsvogn har vundet så mange legendariske og forskellige motorløb.

porsche-911-madsen
Jørgen Madsen, Spjald, kører Porsche 911 Carrera RS fra 1973, men er her fotograferet med en helt anden. Med 210 heste og en egenvægt på under 1000 kg. anses hans RS-model stadig som den definitive model 911, og én af de bedste ”drivers car”nogensinde. Den karakteristiske duck-tail spoiler var første spoiler på en serieproduceret bil.

Porsche-911-RS-3

Porsche 911 fejres i hele verden, og i Herning den 17. august. Her bliver der lejlighed til at beundre Jørgen Madsens 911 Carrera RS. Bilen har stelnummer 859, og dens ejer konstaterede ved et tilfælde, at der i England befandt sig en anden Porsche 911 Carrera med samme stelnummer og specifikationer. Surt show, men Jørgen Madsen havde de originale papirer, og tvillingen i England viste sig at være en kloning og dermed uoriginal. Sådan forgår den slags, men den ægte vare fra Spjald kan beundres i Herning i august.

Ønskebilen var lappet med blik fra dunke

I Kerteminde bor en Mercedes Pagode entusiast, der har fået en næsten 60 år gammel drøm opfyldt. Men Erik Ringkjøbing er også blevet en erfaring rigere. Nemlig at tingene ikke altid er, hvad de udgiver sig for. Som nu for eksempel hans 1968 Mercedes Pagode 280 SL, som skulle realisere en drøm fra 1963 om at eje et af de tyske pragtstykker.

Han fandt den for fire år siden på e-Bay, og med sælgers forsikring fra Florida om, at der kun var en lille smule rust ved en skrue i bilens bund og ca. 80 billeder til at dokumentere bilens fine stand, bød han på eventyrbilen – og fik den. Ved bilens ankomst til Holland, blegnede eventyret. Der var store huller i bunden, og Erik Ringkjøbing skulle senere opdage, at andre huller var lappet med blik fra dunke og fæstnet med galopskruer og nitter. Der var stille de første mange kilometer på hjemturen. Nu fulgte tre års renovering af ønskebilen med gennemtræk på lommepenge, husholdningsbudget og lønkonto. For- og bagskærme, alle inderskærme, hele bunden, bagagerum, bagende og forende blev skiftet, karrossen malet og motoren hovedrenoveret. -Den færdige pris snakker vi ikke om, men min trøst er, at jeg efterhånden er mindst lige så god som amerikanerne til at lave bil. De kan endda hente folk ned fra månen, men det var nok ikke de samme, der havde haft fingre i min Pagode, konkluderer Erik Ringkjøbing. Nu fremstår bilen i al sin glans, og er på en længere sommertur sydpå, inden den deltager i Autogalleriet Hernings festligholdelse af de to gange 50 år lørdag 17. august. 66-årige Erik Ringkjøbing kan bidrage med mange gode år om, hvordan man får sin drøm om en ønskebil bedst opfyldt.

Fakta om Mercedes Pagode 230 SL

Typenummer W 113 er en tosædet roadster/coupe, der blev fremstillet 1963 til 1971. Af 48.900 producerede blev 19.400 solgt i USA. Bogstaverne SL karakteriserer en bil, der nærmest er blevet en myte. Betegnelsen står for Sport Leicht, mens Pagode er kælenavnet for modelserien på grund af den karakteristiske nedadbøjede facon på hardtoppens tag. Det ligner et østasiatisk tempel, men er i virkeligheden en sikkerhedsmæssig genial detalje. Den 6-cyl. indsprøjtningsmotor på 2,3 ltr. yder 150 hk., og af hensyn til vægten på godt 1300 kg. er motorhjelm, bagklap og dørbeklædning lavet af aluminium. Topfart 200 km/t. og 0-100 km. på 11 sek.

mercedes-pagode
Neria og Erik Ringkjøbing fra Kerteminde i den smukke Mercedes Pagode 230 SL fra 1968. Det tog tre år at restaurere den til den nuværende stand.




Fakta om træffet

2 x 50 år fejres med træf i Autogalleriet Herning, Industrivej Syd 1 A, 7400 Herning, med fokus på Mercedes Pagode og Porsche 911 lørdag 17. august kl. 11.00 - 16.00

Se også Autogalleriets udstilling af biler, motorcykler, modelbiler m.m.

Alle bilmærker er velkommen. Kontakt Holger Henriksen og Finn Dose på tlf. 21 24 32 54 og 40 30 39 55.